نگاهی به وظايف شهرداری کشور آلمان

0
592

نیاز عمران – سطح توسعه یافتگی کشورها و استفاده از ظرفیت و مشارکت نهادهای محلی و بخش خصوصی باعث شده تا وظایف شهرداری ها در چند دهه اخیر و در سطح کشورهای توسعه یافته روندی فزاینده داشته باشد.

به گزارش خبرنگار نیاز عمران، در مقایسه وظایف شهرداری های ایران با برخی کشورهای جهان می توان گفت که وظایف شهرداری ها در چند دهه اخیر و در سطح کشورهای توسعه یافته روندی فزاینده داشته است.

از دلایل آن می توان به سطح توسعه یافتگی کشورها و استفاده از ظرفیت و مشارکت نهادهای محلی و بخش خصوصی اشاره کرد.

در این گزارش سعی براین است به وظایف شهرداری کشور آلمان بپردازیم.

شهرداري آلمان

موضوع مهمی که از لحاظ وظایف شهرداری ها در آلمان وجود دارد، این است که حکومت مرکزی می تواند در تمامی زمینه ها با پدید آوردن تغییرات قانونی، آزادی تصمیم گیری اداره های محلی را محدود کند.

اما کاری که در این صورت انجام شده نیز نظارت بر حقوقی بودن مسأئله است.

از طرف دیگر از آن جا که ۲۵% در آمد شهرداری از طرف مرکز تأمین می شود، در آلمان هم مانند سایرکشورها، بر کارکرد اداره های محلی از خارج تأثیرگذاشته می شود.

شهرداری های آلمان

اهم وظایف شهرداری های آلمان به شرح است:

اداره تئاترها، اپراها، ارکسترها و موزه ها

خدمات در این زمینه در زمره وظایف محلی شهرداری ها قرار دارد. با این وجود بجز موزه ها،باقی خدمات فوق را شهرداری های بزرگ انجام می‌دهند.

کمکهای اجتماعی

شهرداری ها در این زمینه به افراد محتاجی که از سازمان تأمین اجتماعی کمک نمی گیرند، کمک می رسانند و در زمینه های مختلف از کمک به گذران زندگی روزانه گرفته تا کمک های ویژه ( مانند کمک به بیماران، .پیران، .کووران و معلولان ) کوشش می‌کنند.

علاوه بر اینها، شهرداری ها اقدام به ایجاد تأسیسات خدمات اجتماعی کرده و دراین زمینه ها با دیگر نهادهای کمک رسانی همکاری می نمایند.

کمک به جوانان

وظایف شهرداری ها در کمک به جوانان در دو زمینه متمرکز شده است. نخستین زمینه عبارت است از کارهای مربوط به آموزش و نگهداری از معلولان .

دومین زمینه نیزبه طور کلی کارهای مربوط به تفریحات سالم جوانان در ایام بی کاری آنها می باشد.

اداره بیمارستانها

انجام خدمات بیمارستانی از جمله وظایفی است که از سوی حکومت ایالتی بر عهده شهرداری ها گذشته شده است.

بدین سبب مسائلی نظیر تصمیم گیری در چگونه و در کجا ساختن بیمارستان شهرداری، توسط شهرداری و حکومت ایالتی حل می شود. بعد از آن که بیمارستان ساخته شد، اداره آن به عهده شهرداری می باشد.

پرسنل این نوع بیمارستانها، حتی پزشکان آنها کارکنان شهرداری محسوب می شوند.

خدمات بهداشتی

شهرداریها موظف هستند که در منطقه خود خدمات بهداشتی انجام دهند. مهمترین این خدمات عبارتند از مبارزه با بیماریهای واگیردار، نظارت بر حفظ محیط زیست و تأمین ایمنی کار در مسائل مختلف، واکسیناسیون و سایر مسائل مرتبط .

ورزش

یکی از وظایف اداره محلی خود مختار شهرداری ها در زمینه تربیت بدنی و خدمات ورزشی می باشد. شهرداری ها یا خود به طور مستقیم تأسیسات ورزشی می سازند و یا با کمک به کلوپ ها، اتحادیه ها و انجمن های ورزشی به تأسیس اوین گونه مراکز یاری می رسانند.

تدوین برنامه عمرانی، نوسازی و نظارت بر ساختمان

شهرداری ها موظف هستند که برنامه توسعه آینده تمامی زمینه های داخل محدوده شهری ( به استثنای راه آهن فدرال، دفاع ملی و سازمان راهها) را به وسیله طرح های عمرانی معین کنند.

شهرداری ها دارای حق ساخت، اصلاح و نوسازی ونیز می باشند. شهرداری ها و طبق قوانین ایالتی و به نام حکومت ایالتی بر امر ساختمان سازی نظارت می کنند.

تـأمین مسکن اجتماعی

شهرداری ها از طریق انتقال وام و کمک از منابع مالی ایالت به شرکت ها و واحدهایی که در امر ساخت مسکن اجتماعی فعالیت می کنند به این امر یاری می رسانند و نیز می توانند در پرداخت کرایه منزل افراد فقیر سهمی بر عهده بگیرند.

اداره باغچه ، جنگلها، پارکها و گورستانها

مثل همه کشورها در آلمان نیز احداث پارک ها و نگهداری از آنها به عهده شهرداری هاست. فعالیت گورستان ها توسط شهرداری ها تنظیم می شوند.

در شهرهای جنوب آلمان شهرداری ها ساخت قبرها را نیز به عهده دارند.

ساخت خیابان پل و کانال

در آلمان وظیفه ساخت و نگهداری راه بین حکومت فدرال، ایالتها، بخشها و شهرداریها تقسیم شده است .

شهرداری ها مسوول ساخت و نگهداری راههای .منطقه خود می باشند. همین اصل در مورد پل ها و کانل های آب نیز مصداق دارد، ۹۰درصد هزینه ساختمان راه های جدید را صاحبان که در کنار راه قرار دارند، پرداخت می کنند.

سیستم فاضلاب

با این همه در ۲۵ سال اخیربه خاطر اجباری شدن تصفیه آب های فاضلاب هزینه این کار بسیار بالا رفته است. امروزه شهردار یها این کار را با اخذ هزینه از مشترکان به انجام می رسانند.

جمع آوری و دفع زباله و پاکیزگی خیابان

هزینه های این خدمت سنتی شهرداری نیز، امروزه به خاطر مخارج تکنیکی آن توسط خود مردم پرداخت می شود و این کار توسط یک واحد وابسته به شهرداری صورت می پذیرد.

تأمین آب مصرفی و آشامیدنی ، برق و گاز

می توان گفت که تمام شهرداری ها کار تأمین آب مصرفی و رساندن آن به مشترکان را خودشان انجام می دهند. تهیه آب نیز از طرف اداره های شهرداری و یا شرکت های خصوصی انجام می شود.

موارد فوق در مورد برق، گاز و حرارت مرکزی نیز مصداق دارد. اما در مورد تأمین برق بیشتر شهرداریها، بجز شهرداری های بزرگ وابسته به شبکه برق مرکزی هستند.

حمل و نقل مسافر در داخل شهر

حمل و نقلی که به وسیله اتوبوس، تراموو مترو صورت می گیرد، جزئی از خدمات شهری محسوب می شود. اما این کار پرهزینه با همکاری شهرداریها،ایالت ها و حکومت فدرال انجام پذیراست.

راه اندازی و استفاده از تأسیسات مربوطه معمولاً به عهده مدیریت های وابسته به شهرداری می باشد.

وظایف مربوط به امنیت و نظم اجتماعی

دادن اجازه برای گردهمایی و تظاهرات، صدور پروانه کسب برای کاسوبها ( مشاغل مختلف و پمپ بنزینها) و نظارت برآنها – کنترل آلودگی محیط زیست، صدور برگ معاینه فنی برای وسائط نقلیه موتوری و صدور گواهی ، نامه رانندگی و برقراری نظم و رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی، اطلاع از محل واقامت شهروندان ، صدور شناس نامه و پاسپورت، انجام امور مربوط به ثبت احوال ( ازدواج، طلاق، تولد و فوت ) رسیدگی به امور اتباع بیگانه از جمله وظایف شهرداریهاست که با نظارت حکومت مرکزی انجام می گیرد.

شهرداری های آلمان

 

خدمات آتش نشانی

امروزه واحدهای اطفال حریق شهرها به طور گسترده در کنار وظایف خود که جلوگیری از ایجاد حریق نجات افراد مصدوم و مهار حریق می باشد، یا به کارگیری تکنیک های پیشرفته در کلیه شرایط فوق العاده مجهز و آماده خدمت می باشند.

مدرسه ها

امروزه شهرداریها وظایفی چون ساخت، تعمیر و نگهداری مدرسه های ابتدائی، راهنمایی، دبیرستان ها را به عهده دارند نظافت، تأمین وسایل آموزشی و نگهداری این گونه بناها را شهرداریها به کمک افراد تحت استخدام خود انجام می دهند شهرداری ها می توانند به تنهایی به تنهایی و یا به کمک سایر اداره های محلی نسبت به تأسیس کلاس های آموزشی جهت بزرگ سالان اقدام نمایند.

کتاب خانه ها

ایجاد کتاب خانه ها، احداث ساختمان برای آنها، تأمین پرسنل مورد نیاز، تهیه و خرید کتاب و انجام امور مالی آنها از جمله وظایف شهرداریها می باشد.

تشویق پیشرفت اقتصادی

در ۲۵ سال اخیر، شهرداری ها به مسأله تشویق پیشرفت اقتصادی و کمک در این زمینه، در صورتی که امکانات و پرسنل زیادی را مطالبه نکند، اهمیت بیشتری می دهند.

این نهادها برای نیل به این هدف سعی می کنند که منطقه خود را از لحاظ اقتصادی جذاب کنند و در شهر امکانات سرمایه گذاری جدید فراهم نمایند و بدین ترتیب توان اقتصادی شهر را افزایش دهند.

راههای این کار که توسط شهرداری ها در پیش گرفته شده اند عبارتند از تبلیغات شناساندن، مشاوره، کم کردن بوروکراسی، فراهم آوردن زمین و غیره.

کوشش های اقتصادی شهرداری

در این زمینه فرق زیادی از لحاظ اجرایی بین شهرداری ها و ایالت های مختلف وجود دارد. برای مثال، شهرداری هانوور از طریق یک شرکت سهامی که ۵درصد سهام آن را در مالکیت خود دارد،به همراهی حکومت ایالتی ، فرودگاه هانوور را اداره می کند، یک شرکت دیگر از همین نوع نمایشگاه بین المللی هانوور را اداره می کند. شهرداری مالک صندوق پس انداز نیز می باشد.

چنانکه ملاحظه می شود، در آلمان دامنۀ وظایف این نهادها بسیار گسترده است . در این کشور شهرداری ها متولی امور فرهنگی، امور رفاه اجتماعی ، امور بهداشتی ، ورزش مسکن اجتماعی، برنامه های عمرانی ، زیرساختهای حمل و نقل، خدمات شهری شامل آتش نشانی، تنظیف شهر، جمع آوری و دفع زباله و حتی امور انتظامی و امنیتی می باشد.

جالب این جاست، صدور مجوز برای گردهمایی نیز یکی از وظایف شهرداریهاست. این امر نشان دهنده جایگاه شهرداری در جامعه دموکرات آلمان می باشد.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید