شهرداری ترکیه و وظایف آن را بشناسید

0
788

نیازعمران – وظایف شهرداری ها در کشور ترکیه شامل برنامه ریزی کلان شهری، تأسیسات زیر بنایی، برنامه ریزی و ساخت مسکن، حمل و نقل شهری، خدمات پاکیزی شهر، خدمات انتظام و امنیت شهری ( پیش گیر از بلایای طبیعی، پلیس شهر داری،مدیریت بحران )،توسعه اقتصادی ( توسط اقتصاد محلی، نظارت برقیمتها، ایجاد بازار…)، خدمات رفاهی و بهداشتی و خدمات فرهنگی و آموزشی می شود.

به گزارش نیازعمران ، ذکر این نکته مهم ضروری است که صرفاً نظر از شهرداری استانبول، بر اساس قانون شهرداری های ترکیه، شهرداری ها بر اساس وظایف و وضعیت درآمد به چهار گروه تقسیم می شوند.

بدین ترتیب انجام بعضی وظایف که متضمن هزینه زیادی می باشند، تنها برای آن دسته از شهرداری ها که درآمد زیاد دارند، اجباری شده و برای بقیه به صورت داوطالبانه درآمده است.

طبق این قانون، یک شهرداری پیش از انجام وظایف اجباری نمی تواند بودجه ای برای وظایف دیگر تخصیص دهد، بنابراین علی رغم این که وظایف شهرداری ها وظایف را مشروط و محدود می کند.

ظایف شهرداری ها در کشور ترکیه شامل برنامه ریزی کلان شهری، تأسیسات زیر بنایی، برنامه ریزی و ساخت مسکن، حمل و نقل شهری، خدمات پاکیزی شهر، خدمات انتظام و امنیت شهری

شهرداری
شهردار استانبول خود در صدر مجموعه‌های بزرگ اداری در ساختار کلی شهرداری این شهر قرار دارد. برای ۵ سال با رأی مستقیم مردم انتخاب می‌شود.

در کل بالغ‌بر ۲۰ دپارتمان مختلف زیر نظر ۵ قائم‌مقام مدیرکل در عرصه‌های امور کل اجرایی، پروژه‌ها، توسعه، حمل‌ونقل، امور مالی عمومی مشغول به فعالیت هستند. شهردار ریاست شورای شهر و نیز کمیته اجرایی را بر عهده دارد.

شورای شهر
ارگان نهایی برای تصمیم‌گیری در بدنه حکومتی کلان‌شهر استانبول است. رئیس شورای کلان‌شهر استانبول، شهردار است.
شورا ۲۰۸ نفر عضو دارد. شورای شهر از اعضایی که به‌طور مستقیم و بارأی مردم انتخاب‌شده و نیز از اعضای شوراهای منطقه‌ای تشکیل‌شده است که یک‌پنجم کل اعضا را تشکیل می‌دهد.

انتخابات شورای شهر هر ۵ سال یک‌بار برگزار می‌گردد.

شورای شهر می‌تواند کمیته‌های تخصصی را تشکیل دهد که ۳-۵ نفر از میان اعضای شورای شهر تشکیل‌شده باشد.
در استانبول ۲۷ شهرداری منطقه‌ای وجود دارد. هر منطقه شهردار و شورای شهر خود را دارد که اعضای آن هر ۵ سال یک‌بار توسط مردم انتخاب می‌شوند.

یک‌پنجم اعضای شورای منطقه‌ای به نمایندگی از منطقه‌شان در شورای کلان‌شهر شرکت می‌کنند. شهرداری‌های منطقه‌ای مسئول ارائه خدمات مدیریت پسماند و صدور مجوزهای ساختمانی برای ساکنان هستند.

ظایف شهرداری ها در کشور ترکیه شامل برنامه ریزی کلان شهری، تأسیسات زیر بنایی، برنامه ریزی و ساخت مسکن، حمل و نقل شهری، خدمات پاکیزی شهر، خدمات انتظام و امنیت شهری

معرفی سایت و اپلیکیشن شهرداری استانبول
سایت و اپ شهرداری استانبول به همه افراد در شهر هوشمند استانبول اجازه می دهد تا از یک نقطه به همه خدمات IMM دسترسی پیدا کنند.

از ترافیک شهری گرفته تا حمل و نقل عمومی و نقاط Wifi رایگان و.. همه آنچه راهنمای شما خواهد بود در این برنامه و سایت موجود است.

شما می توانید اطلاعات ترافیکی فعلی در استانبول را در زمان واقعی در ترافیک دریافت کنید و سفر خود را بر این اساس برنامه ریزی کنید.

شما می توانید مسیر خود را در زمان واقعی برنامه ریزی کنید زیرا با استفاده از اتوبوس ، مترو ، متروبوس ، کشتی و سایر امکانات دیگر به وسیله حمل و نقل عمومی به مقصد خواهید رسید.

با استفاده از اپ و سایت IBB Istanbul می توانید به تمامی اطلاعات مورد نیاز برای زندگی و سفر به ترکیه دست یابید.

کلاس های شهرداری استانبول ایسمک
شهرداری استانبول، به عنوان یکی از برترین شهرداری ها در کشور ترکیه، خدمات آموزشی مختلف را در سطح شهر برای علاقه مندان به آموزش های مختلف از جمله زبان ترکی، انگلیسی، آلمانی، روسی و همچنین آموزش نرم افزارهای کامپیوتری و … را به صورت کاملا رایگان ارائه می دهد.

مرکز آموزش شهرداری استانبول ISMEK که در تمامی مناطق حتی در بعضی مناطق شامل چندین شعبه است، دوره رایگان آموزش زبان استانبولی برگزار می کند که گواهینامه این مرکز برخلاف موسسات دیگر، بسیار معتبر و شناخته شده می باشد.

جمع‌بندی
در استانبول مدل شهردار و شورای شهر بر نظام مدیریت شهری حاکم است و شهردار و شورای شهر بارأی مستقیم مردم انتخاب می‌شوند. نکته‌ی حائز اهمیت آن است که در مدل مدیریت شهری استانبول، ساختار سومی به نام کمیته اجرایی نیز وجود دارد که رابط بین مجموعه شورای شهر و شهرداری است.

همچنین با شکل‌گیری شوراهای منطقه‌ای و شهرداران مناطق، یک‌پنجم از اعضای شوراهای مناطق ۲۷گانه به شورای کلان‌شهر راه میابند که چنین مدلی در دیگر شهرها وجود نداشته است.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید